På filmfestivalen i Cannes 1973 belönades den franske regissören Jean Eustache
tvåfaldigt för sin film ”Mamman och horan”. Han fick såväl Juryns Stora Pris som
filmkritikernas pris. Filmen, som är drygt 3,5 timme lång, kom att bli mycket omtalad.
Men den kom inte att nå den svenska publiken – inte förrän i år, 50 år senare, och då
tack vare den svenska distributören Non Stop Entertainment. Med sin satsning på
tidlösa klassiker av både äldre och yngre datum under rubriken Timeless gör man en
förtjänstfull insats för att hålla filmarvet levande.
Sin Sverigepremiär får ”Mamman och horan” i Torekovs Kulturhus lördag 18 och
söndag 19 februari 2023, det vill säga nära 50 år efter sin världspremiär i Cannes.
Därefter visas den på begäran på såväl på dagtid som kvällstid framöver. Någon
tidsgräns är inte satt. Visningstider hittar du under Program. Entré: 100 kr.
Jean Eustache kom att höra till kretsen kring filmtidskriften Cahiers du Cinéma redan
i slutet på 50-talet och med sina filmer en del av efterdyningarna till den franska
Nya Vågen. Han föddes 1938, skadades svårt i en bilolycka 1981 och tog sitt liv 1983.
I ”Mamman och horan” återser vi några av den Nya Vågens mer framträdande skåde-
spelare, Jean-Pierre Leaud och Bernadette Lafont.
Premiären på ”Mamman och horan” kan även ses som en liten hyllning till Folkets Bio,
som i år firar sitt 50-årsjubileum. Den 19 februari 1973 hade nämligen Folkets Bio sin
första visning i Stockholm med ett program bestående av två kortare filmer av de
colombianska dokumentärfilmarna Marta Rodriguez och Jorge Silva. En månad
senare följde premiären på Mai Wechselmanns film ”Viggen – ett militärplans historia”.
Resten är svensk biografhistoria.
Det var för 60 år sedan som jag inledde min filmvisarverksamhet. Det skedde på
Norra Reals gymnasium i Stockholm genom att jag då startade Norra Reals Filmstudio.
Efter studenten 1964 fortsatte jag filmvisandet genom att gå med i Stockholms student-
filmstudio. Jag kom också tidigt att ta aktiv del i Filminstitutets filmklubbs verksamhet i
Stockholm som inleddes hösten 1964.
Det är till den perioden av mitt liv jag nu vill sluta cirkeln som filmvisare. Jag gör det i
Torekovs Kulturhus och jag inleder med en av de första filmerna på programmet i
Norra Reals Filmstudio: Pansarkryssaren Potemkin (1925) av den ryske regissören
Sergej Eisenstein. Filmen berättar om matrosupproret i Odessas hamn 1905.
Jag fortsätter med den ukrainske regissören Aleksandr Dovsjenkos krigstrilogi
Zvenigora (1927), Arsenal (1929) och Jorden (1930).
Eisensteins film är svensktextad och Dovsjenkos filmer har engelsk text.
Visningarna inleds med en film vardera dag den 25 och 26 februari. Därefter visas de
på begäran på såväl på dagtid som kvällstid framöver.
Visningstiderna hittar du under Program. Det är fri entré.
För att kunna hålla värmen i kapellet och ångan uppe i verksamheten upptas kollekt.
Då antalet platser är begränsat krävs förhandsbokning på tel. 0431 – 363 164.