Perspektivförskjutning

Efter en veckas fokusering på var gubbarna (Oscar) hamnade siktar vi nu in oss på ”Kvinnobilder”.
Det är rubriken på Lilla kvinnofilmfestivalen som inleds, som sig bör, den 8 mars på Scala Bio.
Hela programmet hittar du på – och kan ladda ner från – vår hemsida (www.scalabio.se).

”Lilla” är en underdrift eftersom festivalen varar till 15 mars – med möjlig förlängning i dagarna tre!
”Kvinnobilder” innebär att det även kan handla om manliga kvinnosklidringar.

Jag lyfter gärna fram senegalesen Ousmanes Sembenes ”Black Girl” från 1966. En klassiker.
Den visas inom ramen för mitt samarbete med Cinemateket, ett samarbete som jag gläder mig åt.
En annan modern klassiker, som visas under rubriken ”Tidlöst”, är Liliana Cavanis ”Nattportieren”.
Den kan nog fortfarande väcka en och annan reaktion, drygt 40 år efter premiären.

Bröderna Dardennes sevärda film ”Den okända flickan” visade vi härom veckan. Nu gives en ny chans.
Apropå Oscar så blev både Natalie Portman och Isabelle Huppert utan statyett för sina kvinnoporträtt.
Nu ges en ny möjlighet att se såväl ”Jackie” som ”Elle”. Samma gäller för Mira Nairs ”Queen of Katwe”.
Sameblod” lockade ”kvinna ur huse” (och en och annan man) till premiären i lördags, inte bara i Båstad.

Förra året visade vi den bulgariska filmen ”Läxan”. Den visar jag gärna igen för er som missade den.
Därutöver visas de bulgariska regissörernas nya film ”Glory”, som nu får skånsk smygpremiär på Scala.
Filmen kommer direkt från kvinnofilmfestivalen i Stockholm och får svensk premiär senare i år.
Smygpremiär blir det även på ”Dröm vidare”, som vann publikpriset nyligen på festivalen i Göteborg.
I övrigt fylls veckan av idel Båstad-premiärer. Ser du dem inte nu kan det vara för sent.

Öppningsdagen innehåller förstås även ”Suffragette”. Hundra år senare är kvinnokampen ännu inte över.

Vi avslutar veckan med att utdela Guldpäran 2017 till Hanna Sköld.
Päran delas ut till personer som gjort en viktig insats i svensk film. Dit hör otvetydigt Hanna Sköld.
Hon har gått sin egen väg, ända från debuten 2009 med långfilmen ”Nasty Old People”.
Filmen finansierades till en del av människor som ville se den gjord och släpptes sedan på Pirate Bay!
Hanna Skölds senaste film,”Granny’s dancing on the table”, har tillkommit på ett liknande sätt.
Filmen hade varit värd en drös av Guldbaggar till Hanna och hennes medarbetare. Nu blev den utan.
Så kan det gå i Sverige 2017 när en av konkurrenterna var ”Hundraettåringen som smet…”!
Den nominerades till såväl Bästa film som Bästa regi! Det är faktiskt upprörande.
Och detta ett år som bjöd på tre originella filmer, tre filmer som ändå ger hopp för svensk film.
Jag tänker förstås på ”Jätten”, ”Sophelikoptern” och i hög grad ”Granny’s dancing on the table”.
Hanna Sköld blandar spelfilm och animation på ett sätt som som är i alla avseenden enastående.
Och hennes berättelse är både djupt personlig och starkt berörande.
Allt ljus därför på Hanna Sköld på Lilla kvinnofilmfestivalens sista dag!

Varmt välkommen till Scala Bio – din bio på Bjäre!

Ulf Berggren