Nytt program!

Nu kan du (från vår hemsida www.scalabio.se) ladda ner vårt nya program som sträcker sig från påsk till pingst. Det finns även att hämta i tryckt form på bion, i bokhandeln och på turistbyrån i Båstad.

I år sammanfaller påsklovet i rikets huvudstad och Båstads kommun, vilket leder till en tillfällig befolkningsökning på Bjäre.

Det i sin tur medför att det blir ett osedvanligt späckat program från påskdagen till nästkommande söndag med fyra visningar per dag, varav de två första vänder sig till en yngre publik, gärna i sällskap med föräldrar, far- eller morföräldrar.

Programmet består i hög grad av filmer som vi med framgång visat på Scala de senaste månaderna och som genomgående mötts av positiva reaktioner. Några av dem är repriser på uttrycklig begäran. Nu får du som missat en film en ny chans att se den. Ta den chansen! När veckan är över lämnar vi plats för idel nya filmer.

Vi inleder visandet redan på påskafton med två visningar – kl 12.00 av ”Fantompojken” och kl 14.00 av ”Havets sång”. Filmerna kan karakteriseras som familjefilmer i den meningen att de bägge lämpar sig för samtal mellan barn och vuxna, särskilt så här i påsktid med sin kärna av frågor kring liv, död och uppståndelse.

På påskdagen får vi regissörsbesök. Då kommer Jessica Nettelbladt till Scala för att tala om sin nya film ”MonaLisa Story”, både en kärlekshyllning och en sorgesång. Filmen visas kl 14.00 och efter visningen finns det plats för frågor.

I övrigt vill jag gärna lyfta fram tre filmer som, inte minst i kraft av sin originalitet, ingen filmintresserad bör missa.

Ulla_affischI ”När molnen skingras” har Lasse Zachrissson grävt i arkiven för att försöka ta reda på vem den populära schlagersångerskan Ulla Billquist var och vad som gjorde att hon tog livet av sig 1946, när hon stod på höjden av sin karriär.

”Granny’s dancing on the table” av Hanna Sköld får det mesta i svensk film att framstå som antingen pretentiöst eller opersonligt (ingen nämnd, ingen glömd).

Hanna Sköld går sin egen väg i alla avseenden. Följ henne på den vägen.

Det samma kan sägas om den amerikanska regissören och performanceartisten Laurie Anderson och hennes trollbindande och vackra collage ”Heart of a dog”. Även hon knyter an till påskens tema med sina frågor om livet, döden och den ovillkorliga kärleken.

Låt mig avslutningsvis nämna att det fortfarande finns biljetter kvar till ”Madama

Butterfly” den 2 april i Anthony Minghellas, med rätta, kritikerhyllade uppsättning. Det är enligt mitt förmenande en av de bästa förställningarna från The Met under de senaste 10 åren.

 

Välkommen till Scala – ditt andra vardagsrum och ditt fönster mot världen på Bjäre.

 

Ulf Berggren