I morgon fredag får filmen ”Det stora museet” premiär i Malmö.
Den visas på Scala Bio Båstad på söndag kl 18.30.
Den visningen är gratis!
Varför?
Den 1 december beslutar riksdagen om regeringens förslag till statligt filmstöd.
Om förslaget inte avslås av en samlad opposition, vilket inte är troligt, kommer momsen på biobiljetterna vid årsskiftet att höjas från 6 till 25%.
Det innebär i Båstad att det ordinarie biljettpriset kommer att gå upp från 100 till 120 kronor.
Enligt min mening är detta inte något annat än ett återinförande av nöjesskatten, den skatt som avskaffades 1963 i samband med att vi fick ett avtal mellan staten och filmbranschen.
Och detta för att man från regeringens sida inte hittat något annat sätt att finansiera den statliga filmpolitiken.
På de statliga museerna är det fri entré.
Detta är inget som jag har något emot, men icke-statliga museer har inte samma möjligheter att få sin ekonomi att gå ihop.
Jag har inte heller möjlighet att låta biopubliken gå gratis.
Men på söndag gör jag ett undantag.
Inte bara för att jag unnar Båstadpubliken att ta del av en film som de annars kanske inte skulle se, utan även för att att sätta ljus på medborgarnas skilda möjligheter att tillgodogöra sig olika konstupplevelser.
Så här beskrivs ”Det stora museet” på Bioguiden:
”Dokumentärfilmen Det Stora Museet är en kul, smart och humoristisk överblick av backstagelivet på en av världens mest berömda kulturinstitutioner. Regissören Johannes Holzhausen och hans team har under 2 års tid samlat material till filmen på Wiens konsthistoriska museum. På ett mycket direkt sätt, utan off-screen kommentarer, intervjuer eller bakgrundsmusik berättar filmen om olika processer i skapandet av perfekt ”infattning” för Konst. Här får man en glimt av museets vardagsliv med dess rutiner och mikro-dramer. Man får följa med alla medarbetare från vd, restauratorer och konservatorer till städare och byggarbetare, som är olika kugghjul i en enda stor maskin. Alla de tjänar en institution som går tillbaka till Habsburgska riket och kommer att överleva dem långt in i framtiden. I den meningen handlar filmen om världsligheten och förgängligheten, om konstföremålens tidlöshet.”
Välkommen till Scala Bio!