I dag invigs årets upplaga av Lilla Kvinnofilmfestivalen på Scala med den feministiska klassikern ”Katten har nio liv”. Hela festivalprogrammet kan laddas ner från vår hemsida (www.scalabio.se) eller hämtas på bion och turistbyrån. Filmen är en betraktelse över kvinnors möjliga emancipation i en värld där icke-emanciperade män härskar och råder. Den gjordes i Västtyskland av Ula Stöckl 1968 och fångar i sin hämningslösa subjektivism en del av tidsandan då.
Under festivalen ges det möjlighet att se några av det senaste halvårets bästa filmer gjorda både av och om kvinnor. Har du missat dem får du nu en ny chans. Jag rekommenderar dig att ta den.
Ildikò Enyedis ”Om själ och kropp” vann Guldbjörnen i Berlin för ett år sedan. Hur realiserar vi våra drömmar? Den frågan ställs både filmens kvinnliga och manliga huvudperson inför. De delar nämligen samma dröm!
Åsa Faringers ”Livets pris” berättar om författaren Sara Lidman och hennes längtan att bli älskad för den hon är. Också av sitt livs kärlek i apartheidens Sydafrika.
I Lisa Langseths tänkvärda och vackra ”Euphoria” möter vi två systrar när deras liv en dag ställs på sin spets. Alicia Vikander, Eva Green och Charlotte Rampling tecknar var sitt, starkt berörande, kvinnoporträtt.
Agnieszka Hollands ”Villebråd” berättar om en pensionerad lärarinna i strid med bygdens alla manliga pampar. Vem är det som bedriver olaglig jakt i trakten och inte ens drar sig för att döda hennes älskade hundar?
I ”Skönheten och odjuren” följer vi Mariam som efter en våldtäkt kämpar för både sina rättigheter och sin värdighet. Filmen, regisserad av Kaouther Ben Hania, är en kritisk attack på ett samhälle med starka patriarkala strukturer.
I ”Detroit” berättas om några vita polisers övergrepp under raskravallerna i Detroit 1967 – och hur de undgår rättvisan. Kathryn Bigelow tar i sin film med stort engagemang upp en amerikansk konflikt som handlar om både kön och ras.
Den inledande klassikern visas i samarbete med Cinemateket / Filminstitutet för att visa på det filmiska kulturarvet. Ur Non Stop Entertainments lovvärda satsning på moderna klassiker har jag valt ”En ängel vid mitt bord” från 1990. Jane Campions film berättar om hur författaren Janet Frame bokstavligt talat skriver sig ut från mentalsjukhuset.
Festivalen inkluderar också fyra premiärer på filmer som berättar om unga kvinnors svårigheter att hitta en väg ut i livet. ”Jeune femme” belönades med Guldkameran i Cannes.”Vad ska folk säga” utsågs till bästa nordiska film i Göteborg. ”I am not a witch” fick pris som bästa debutfilm i Stockholm. ”Lady Bird” vann en Golden Globe och fick 5 Oscarsnomineringar.
Sist, men inte minst, bjuder festivalen på en smygpremiär på Gabriela Pichlers redan hyllade och prisade ”Amatörer”!
Som en sammanfattning av nattens Oscarsutdelning kan konstateras att kvinnor, trots allt som hänt, inte hamnade i fokus. Även om Frances McDormand gjorde vad hon kunde i sitt tacktal. Bortsett från priserna till bästa kvinnliga huvud- och biroll gick samtliga priser till män! Se vår sammanställning på hemsidan. Greta Gerwig var som enda kvinna nominerad till regipriset för ”Lady Bird”. Ildikò Enyedi var som enda kvinna nominerad till priset som bästa icke engelskspråkiga film för ”Om själ och kropp”. Bägge blev utan, men du ser i alla fall deras filmer under kvinnofilmfestivalen i Båstad. Jag vet inte om det skall betraktas som ett fall framåt att priset för icke engelskspråkiga film gick till ”En fantastisk kvinna”. Den handlar nämligen om en ung transkvinna (!) som jobbar som servitör i Santiago, Chile, men vill bli sångare. Som en övergång från kvinnofilmfestivalen till en mer manlig filmvärld får filmen premiär nästa måndag på Scala.
Varmt välkommen till Scala Bio – din bio på Bjäre
Ulf Berggren
P.S. En katt smyger sig in bland hermelinerna i veckan i form av ”Tårtgeneralen” av gossarna Hammar&Wikingsson. I huvudrollen: Mikael Persbrandt. Mozart beredes också plats med sin bel canto-opera Semiramis direkt från The Met.